محل تبلیغات شما

چند ماه قبل سالگرد فوت غلامرضا تختی بود، برای بنده که علاقه‌ای به ورزش ندارم (همچنین سینما!) خیلی جالب بود که از بین ورزشکاران متعددی که در پیش از انقلاب فعالیت می‌کردند چرا فقط تبلیغات رسانه‌ای بر مرحوم تختی متمرکز است. با یک جستجوی ساده در ویکی‌پدیا و نگاهی به زندگینامه این بزرگوار متوجه شدم ایشان علاوه بر عضویت در چهار حزب پرطرفدار دوران خود یعنی نهضت ملی»، حزب زحمتکشان»، حزب نیروی سوم» و حزب سوسیالیست» در امدادرسانی هنگام بلایای طبیعی مثل زله بوئین زهرا هم شرکت می‌کرده (البته از بُعد اخلاقی بسیار ستودنی است). مرحوم تختی قطعاً یکی از سلبریتی‌های عصر خود بود اما این سلبریتی بودن را بیش از ورزش مدیون فعالیت‌های ی و اجتماعی وی باید دانست. امروز در سال 1397 هستیم و سلبریتی‌های ما دقیقاً با ورود به ت و عرصه‌های اجتماعی خود را به عنوان یکی از مهمترین گروه‌های مرجع اجتماعی معرفی کرده‌اند. ت، البته نه در مفهوم آکادمیک آن بلکه در تعریف استراتژیک آن یعنی تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها، موجب شد فیلم جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی جناب اصغر فرهادی جایزه اسکار بگیرد و دقیقاً همین کنشگری هنرمندان در عرصه ی موجب شد جناب علیرضا افتخاری در دوره‌ای از حمایت یون برخوردار شود. زله سال گذشته در کرمانشاه هم تقریباً تریبونی برای شو تبلیغاتی تمام سلبریتی‌های هنری و ورزشی ایران شد.

در شعر که مقدمه موسیقی است هم همین اتفاق رخ داده. مرحوم احمد شاملو، نیما یوشیج، اخوان ثالث و بسیاری از شعرای معاصر ایران بیش از آنکه شاعر باشند ی بودند برخلاف شعرای نامی قرون هفت و هشت. ی بودن با گرایش به چپ سنتی در دوره‌ای یکی از نمادهای روشنفکری بود، همانطور که امروز لیبرال بودن نماد تجدد است. سلبریتی‌های ایران از معدود طبقات اجتماعی هستند که با وجود تحصیلات پایین نشان داده‌اند که هوش اجتماعی بالایی دارند چرا که با شناخت تحولات اجتماعی-ی در هر دوره‌ای خود را با آن شرایط وفق داده‌اند.

اما بنده تصور می‌کنم افزایش حضور هنرمندان در رسانه‌ها و گسترش تبلیغ سبک زندگی سلبریتی‌محور در بین جامعه شبه سنتی ایران با کاهش سطح سواد جامعه نسبت غیرمستقیم دارد. با افزایش آگاهی اجتماعی لمپن‌های فرهنگی، به فرموده استاد گرانقدر دکتر ناصر فکوهی، به محاق خواهند رفت.

 

سامان سامنی

@samansameni1989

ترجمه فارسی کتاب «strategic thinking» اثر تیم اوشونوسی منتشر شد.

اتمام چاپ نخست کتاب «دیدگاه اسلام به کسب و کار».

جایگاه زبان فارسی در قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران

اجتماعی ,ی ,سلبریتی‌های ,حزب ,یکی ,دوره‌ای ,یکی از ,بیش از ,در دوره‌ای ,موجب شد ,که با

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها